Zdefiniowanie precyzyjnie klientów i oferowanej wartości, to wykonanie większość pracy niezbędnej do nakreślenia osobistego modelu biznesowego. Dziś kolejna część:
Kanały (Skąd Cię znają? Jak dostarczasz oferowaną wartość?)
Ten element fundamentalny obejmuje pięć kroków zwanych w żargonie biznesowym „procesem marketingowym”.
Kroki te najlepiej przedstawia się w formie pytań:
1. W jaki sposób potencjalni klienci mogą się dowiedzieć,
jak możesz im pomóc?
2. W jaki sposób podejmą decyzję o zakupie Twoich usług?
3. W jaki sposób dokonają tego zakupu?
4. Jak dostarczysz im tę usługę?
5. Jak sprawdzisz, czy klienci są zadowoleni?
Definiowanie kanałów, którymi dostarczasz klientom swoją ofertę, jest dość proste: możesz przedstawiać pisemne raporty, rozmawiać z ludźmi, ładować kod na serwer, organizować
ustne prezentacje, w trakcie których przemawiasz osobiście lub online, albo dostarczać fizyczne produkty za pomocą samochodów.
Jak wynika jednak z opisanego powyżej procesu marketingowego, można wskazać tu inne, ciekawsze i ważniejsze kroki, na przykład: W jaki sposób potencjalni klienci mogą
poznać Ciebie i oferowaną przez Ciebie wartość?.
Czy dowiedzą się o Tobie od innych? A może ze strony internetowej lub bloga?
Może piszesz artykuły albo organizujesz prelekcje? Prowadzisz rozmowy sprzedażowe?
Rozsyłasz e-maile albo udzielasz się na forach internetowych?
Inwestujesz w reklamę?
Oto, dlaczego kanały mają tak duże znaczenie dla Twojego osobistego modelu biznesowego:
1. aby poinformować innych, jak możesz pomóc, musisz najpierw określić, w jaki sposób pomagasz,
2. aby sprzedać to, jak pomagasz, musisz najpierw poinformować o tym innych,
3. aby otrzymać za swoją pomoc pieniądze, musisz ją najpierw sprzedać.”
według „Business Model You: A One-Page Method For Reinventing Your Career”