Relacje z klientami (W jakie interakcje wchodzisz?)
Jak opisałbyś swoje interakcje z klientami?
- Czy świadczysz im usługi osobiście i bezpośrednio?
- Jakie rodzaje kontaktów są ci bliższe – osobiste, czy zdalne?
- Jak zwracacie sie wzajemnie z klientami – osobiście, czy bardziej służbowo?
- A może Twoje interakcje z klientami sprowadzają się tylko do przekazywania różnych rzeczy, na przykład za pomocą e-maili lub innych form komunikacji pisemnej?
- Czy Twoje relacje z nimi sprowadzają się do pojedynczych transakcji, czy też świadczysz usługi w trybie ciągłym?
- Koncentrujesz się na powiększaniu liczby klientów (ich pozyskiwaniu) czy też na zaspokajaniu potrzeb klientów, których już masz (czyli na ich zatrzymywaniu)?
Przykład – MENEDŻER DS. RELACJI Z KLIENTAMI
Jessica Ho podjęła pracę w sprzedaży w firmie zajmującej się produkcją artykułów
papierniczych i biurowych. Została przypisana do współpracy z dużymi amerykańskimi
firmami, takimi jak Staples and Office Max.
Po kilku miesiącach nadal nie udawało jej się nawiązać dobrych relacji z klientami. Zwróciła się więc po pomoc do Jima Wyliego, trenera biznesowego poleconego przez jej szefa.
Wylie skoncentrował się najpierw na jej elemencie fundamentalnym odwołującym się do relacji z klientami. Stwierdził, że była bardzo przyjemna w obyciu i bardzo dobrze komunikowała się ustnie. Problem w tym, że poza wizytami u klientów związanymi z przyjmowaniem lub dostarczaniem zamówień Jessica rzadko miała z nimi bezpośredni kontakt.
Jessica przyznała, że jest „dzieckiem cyfrowego świata” i woli wysyłać e-maile niż rozmawiać osobiście lub telefonicznie.
Wylie zasugerował, aby przy każdej nadarzającej się okazji Jessica dzwoniła do klientów ze swojego telefonu komórkowego. Jessica zastosowała się do tej rady i już po krótkim czasie jej relacje z klientami znacznie się ociepliły. Rozmowa telefoniczna powodowała często, że wszystko działo się szybciej.
Jessica mogła też nawiązać nić porozumienia, która dała początek osobistym spotkaniom”
według „Business Model You: A One-Page Method For Reinventing Your Career”