Nawiązując do części 2 Spójrzmy na przykład firmy:
Craigslist to serwis oferujący możliwość zamieszczania ogłoszeń, dzięki którym użytkownicy
mogą znaleźć pracę lub mieszkanie, kontaktować się z innymi członkami społeczności,
a także kupować i sprzedawać produkty i usługi albo też się nimi wymieniać.
Firma utrzymuje 700 stron w ponad 70 krajach i co miesiąc zamieszcza ponad milion ogłoszeń
w sprawie pracy. Jej kulturze organizacyjnej bardzo daleko jest do modelu korporacyjnego,
a mimo to należy ona do najbardziej rentownych firm świata pod względem zysku w przeliczeniu
na jednego pracownika — branżowi analitycy podają, że 30 pracowników Craigslist generuje rocznie przychody ze sprzedaży w wysokości ponad 100 milionów dolarów
- Klienci
Większość klientów firmy nie płaci za możliwość korzystania z ogłoszeń. Serwis pobiera opłaty tylko od pracodawców oraz od wynajmujących nieruchomości w niektórych miastach.
Ci płacący klienci niejako subsydiują klientów niepłacących. - Oferowana wartość
Craigslist to serwis internetowy, o którego wyjątkowości decyduje fakt, że ułatwia on kontakty między członkami społeczności w świecie offline. Kolejnym elementem oferowanej wartości są darmowe ogłoszenia, które mogą dotyczyć praktycznie dowolnego produktu bądź usługi.
Dzięki tej ofercie firmie udało się zgromadzić liczną grupę wiernych klientów, umożliwiającą zaoferowanie trzeciego elementu wartości: niedrogich ogłoszeń dla pracodawców
i osób wynajmujących nieruchomości.
3. Kanały
Usługi serwisu są promowane i świadczone wyłącznie w internecie.
4. Relacje z klientami
Użytkownicy tworzą, edytują i publikują ogłoszenia z wykorzystaniem zautomatyzowanego procesu, dzięki któremu interwencja pracowników firmy nie jest konieczna.
Pracownicy firmy liczą również na to, że użytkownicy sami będą moderować fora i zwracać uwagę na ewentualne oszustwa. Serwis koncentruje się na optymalizacji doświadczenia
dla bieżącego użytkownika, mniej uwagi poświęca natomiast poszukiwaniu innowacyjnych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów.
5. Przychody
Przychody pochodzą tylko od pracodawców i wynajmujących nieruchomości (3. grupa klientów).
6. Kluczowe zasoby
Najważniejszym zasobem serwisu jest jego „platforma”. Pod tym pojęciem należy rozumieć zautomatyzowany mechanizm albo inaczej „silnik”, który pozwala klientom firmy wchodzić ze sobą w interakcje. Kolejnym kluczowym zasobem jest reputacja i filozofia Craiga Newmarka, założyciela firmy, który kładzie nacisk na służbę innym. Do kluczowych zasobów należy również zaliczyć szefa firmy i jej pracowników.
7. Kluczowe działania
Do najważniejszych działań serwisu należy zaliczyć budowanie i utrzymywanie platformy. Pomyśl o tym w następujący sposób: Google może stracić z dnia na dzień stu inżynierów i w żaden sposób nie odbije się to na jego funkcjonowaniu, gdyby jednak strona główna
Google zniknęła z sieci na cały dzień, byłaby to prawdziwa katastrofa. To samo dotyczy serwisu Craigslist, choć oczywiście na nieco mniejszą skalę. Oprócz działań związanych z budowaniem i utrzymywaniem platformy pracownicy firmy zajmują się również walką z hakerami, spamerami i nieuprawnionymi użytkownikami.
8. Kluczowi partnerzy
Najważniejszymi partnerami firmy są niepłacący klienci, ponieważ to oni dbają o uczciwość i cywilizowane zachowanie wszystkich użytkowników.
9. Koszty
Craigslist to firma nienotowana na giełdzie, w związku z czym nie ma obowiązku publikować danych finansowych. Wiemy jednak, że działa w skromnej przestrzeni biurowej i zatrudnia zaledwie 30 osób, więc w porównaniu z innymi gigantami internetu, takimi jak Facebook, Twitter czy eBay, jej koszty są bardzo niewielkie. Do najważniejszych stałych wydatków należą wynagrodzenia, opłaty za korzystanie z serwerów i infrastruktury telekomunikacyjnej
oraz czynsz z tytułu wynajmu powierzchni biurowej. Jej pozycja w branży oraz fakt angażowania się w wiele ubocznych przedsięwzięć oznacza również, że firma ponosi
dość duże koszty obsługi prawnej i administracyjnej. Część obserwatorów uważa wręcz, że koszty te przewyższają wszystkie inne koszty ponoszone przez firmę.”
Od czego zacząć? zapraszamy na odcinek 4
według „Business Model You: A One-Page Method For Reinventing Your Career”