Dobrze przeprowadzona Transformacja cyfrowa wymaga zbudowania STRATEGII SYSTEMOWEJ
System to zestaw rzeczy, działań, koncepcji i informacji, które ze sobą współgrają i tym samym zmieniają inne systemy.
Rodzaje systemów
W każdej firmie są trzy rodzaje systemów: systemy twarde, systemy miękkie i systemy informacyjne.
Systemy twarde to rzeczy nieruchome i martwe – materialne. Twardym systemem są na przykład komputery, oprogramowanie, urządzenie biura, tablice, wszelkie materiały.
Systemy miękkie to rzeczy ruchome i żywe, a także koncepcje. Systemem miękkim są ludzie i wszystko z nimi związane. Na przykład w procesach sprzedaży, marketingu, rozwoju, partnerstwach.
Systemem miękkim jest każda interakcja z każdym, kto wchodzi w kontakt z firmą, nawet jeśli komunikacja jest w formie pisemnej, a nie ustnej. Siła używanych słów jest wielka wtedy, gdy stanowią one jedną konsekwentną całość. Rozumie to bardzo niewielu z nas. Twój scenariusz rekrutacji, nazwa, twój program szkoleniowy, słowa użyte w materiałach kierowanych do klientów i wszystko, co mówisz, musi ze sobą współgrać tak, jak współgrają ze sobą komponenty wizualne składające się na jeden skuteczny przekaz.
Systemy informacyjne to te, które informują nas o interakcjach pomiędzy systemami twardymi i miękkimi. Systemami informacyjnymi są na przy kład: kontrola zapasów, prognozowanie przepływów pieniężnych i raporty podsumowujące działania handlowe.
Na przykład analizy sprzedażowe:
Ile wykonano telefonów? | 1. |
Z iloma potencjalnymi klientami nawiązano kontakt? | 2. |
Ile umówiono spotkań? | 3. |
Ile z umówionych spotkań potwierdzono? | 4. |
Ile spotkań doszło do skutku? | 5. |
Ile umówiono spotkań na etapie analizy potrzeb klienta? | 6. |
Ile z tych spotkań potwierdzono? | 7. |
Ile analiz potrzeb klienta przeprowadzono? | 8. |
Ile umówiono spotkań na etapie prezentacji rozwiązania? | 9. |
Ile z tych spotkań potwierdzono? | 10. |
Ile rozwiązań zaprezentowano klientom? | 11. |
Ile rozwiązań sprzedano? | 12. |
Jaka była średnia wartość transakcji (w zł)? | 13. |
Systemy informacyjne będą monitorować aktywność systemu sprzedaży w kolejnych okresach, dla których będziesz wyznaczać wartości bazowe. Odpowiedzą na zaskakująco wiele twoich pytań.
Systemy twarde, miękkie i informacyjne – Rzeczy, działania, koncepcje, informacje. Rzeczy, z których składa się nasze życie i z których składają się nasze firmy.
Trudno jest oddzielić jedno od drugiego. Czy dostrzegasz, jak blisko jedno jest powiązane z drugim?
Jest absolutnie konieczne, abyś myślał o swojej firmie jak o w pełni zintegrowanym systemie.
Czy rozumiesz już, że patrząc na poszczególne części firmy tak, jakby były one oddzielone od pozostałych, błądzisz w ciemnościach, ponieważ każda z tych części wpływa na wszystko inne w twojej firmie?
Czy dostrzegasz, że twój cel podstawowy i strategiczny, twoja strategia organizacyjna, strategia zarządzania, strategia zasobów ludzkich, strategia marketingowa i strategia systemowa są względem siebie współzależne dlatego, że nie tylko jedno zależy od drugiego, ale też dlatego, że drugie zależy od pierwszego?